Description
Milí priatelia akordeonisti, žiaci i učitelia,
predstavujem vám nahrávku väčšieho množstva detskej literatúry pre akordeón českých skladateľov. Približne pred tromi rokmi som zrealizoval nahrávku diel slovenských skladateľov a som veľmi rád, že tentokrát sa mi podarilo nahrať niekoľko diel skladateľov českých. Zásluhu na vzniku nahrávky má slovenský Fond na podporu umenia, ktorý na projekt poskytol grant vo forme štipendia. Prvým krokom k realizácii bolo zozbieranie materiálu, v ktorom mi pomohli najmä K. Botorová, J. Jedlinský a I. Lastovičková, ktorí mi poskytli veľkú časť materiálov. Po dlhodobom triedení a zoraďovaní som začal materiál študovať a postupne nahrávať. Zatiaľ dokončená nahrávka obsahuje asi 170 minút hudby českých autorov (M. Novotný, J. Meisl, J. Matys, P. Fiala, V. Trojan, J. Bažant, I. Havlíček, P. Samiec, J. Hurt, V. Riedlbauch, Š. Rak, J. Feld). V nahrávke sú niektoré samostatné skladby, respektíve malé niekoľkočasťové formy (Fiala – Nálady, Samiec – Stará šperkovnice, Legenda, Allegro ritmico, Bažant – Sonatina brevementa).. Niektoré zbierky skladieb sú väčšieho rozsahu (Trojan – Lidové písne a koledy, Hurt – Capriccia, Havlíček – Drobné suity, Novotný – Rhythm feeling, Samiec – Suity). Niektoré diela sú nahraté, ale ešte som nezrealizoval ich editáciu a postprodukciu (J. Ježek /Hurt/ – Piesne, Blaha – Jazzový akordeon, Novotný – For The young Virtuosi..) Nahrávku som realizoval a editoval sám, s konečnou zvukovou podobou mi pomohli R. Pospiš a M. Sillay z Realmusichouse v Bratislave. Mojim cieľom nebolo vytvoriť akýsi ideál, alebo vzor, ako by sa skladbičky a skladby mali hrať, skôr vám ponúknuť môj pohľad na diela. Takisto nechcem posudzovať úroveň skladieb, ani označiť, ktoré diela by sa hrať mali a ktoré nie. Isté ale je, že zoznámenie sa s nimi mi poskytlo priestor pre vytvorenie názoru a obohatilo môj obraz o českej akordeónovej literatúre pre deti. Domnievam sa, že mnohé pekné diela sa hrávajú málo, alebo vôbec a ich vypočutím ich možno spoznáte a zaradíte do repertoáru žiakov. Okrem známych a hrávaných diel ma zaujali svojou kvalitou a krásou mnohé pokiaľ viem, málo hrané skladby (Trojan, Riedlbauch, Rak, Matys – Malé obrázky..), a u každého autora je možné pozorovať hlboký ponor do interpretačnej problematiky a zároveň veľa kompozičného majstrovstva. Musím sa priznať, že niektoré diela sú veľmi náročné a dosť som sa s nimi natrápil. Sú však krásne a teší ma, že som ich nahral (Hurt – Capriccia, Meisl – Báječné prázdniny..) Určite vám v zbierke chýbajú mnohé diela, súbor nie je zďaleka kompletný, ale rozhodoval som sa pri výbere tak, aby poňal čo najširší možný výber literatúry. Nenahrával som etudy, ani skladby zo škôl, a staršej literatúry je tu málo (pri ich výbere som často nevedel, či sa jedná o originálne diela, alebo transkripcie dobových skladieb). Mnohé diela sú napísané pre melodický manuál (BB), domnievam sa, že v čase ich vzniku bola tendencia vyhnúť sa štandardnému manuálu, ako nemodernému typu, čo sa ukázalo ako nie veľmi šťastné, keďže na ZUŠ sa dodnes používa najmä akordický manuál (SB). Niektoré skladby sú vhodné i pre študentov konzervatórií (Hurt, Meisl, Fiala). Nahrával som na mojom nástroji Scandalli Conservatorio. Priznám sa, že realizácia tohto projektu ma stála veľa práce, ale zároveň som sa dennodenne tešil na nové skladby a poznanie novej hudby ma nesmierne obohatilo. K tomu dodávam, že máme nesmierne veľa krásnej hudby pre akordeón a že ma to nesmierne teší. Táto zbierka je otvorená. Rád by som ešte nahral niektoré diela Matysa (5 bagatell), Trojana (Katedrála), Novotného, Samieca, Bezpalcovej (Škola hry na knoflikový akordeon – výber).. Dúfam, že sa mi to podarí. Verím, že nahrávky vám urobia radosť, že si ich vypočujete a že vás inšpirujú pri vašej krásnej práci s deťmi.
Boris Lenko