Description
Jadrom projektu sú kompozície napísané podľa literárnej predlohy spisovateľa Isaaca Bashevisa Singera, The Fools of Chelm (and their history) – (Hlupáci z Chelmu a ich história). Autor v nej pútavým spôsobom opisuje dejiny chudobného mesta Chelm. Singer nám svojou jazykovou hravosťou a používaním inteligentného humoru zanecháva posoľstvo, aby sme sa naučili rozlišovať ľudskú hlúposť a obmedzenosť, aj keď sa rodí v hlavách našich vodcov.Prvky klezmerovej hudby, jazzovej harmónie, sólovej i kolektívnej improvizácie doplnenej o autorské texty Zuzany Očenášovej Vasičákovej. Text dodáva hudbe hlbší rozmer a dopĺňa charakter kompozícií.
“Knihou známeho amerického spisovateľa Isaaca Bashevis Singera „Blázni z Chelmu“ a klezmerovou hudbou sa voľne inšpiroval skladateľ, aranžér a saxofonista Erik Rothenstein, úspešný absolvent jazzovej akadémie v Grazi, pri tvorbe svojho ostatného albumu. Majster hlbokých tónov, ale nielen ich, veď okrem hry na barytón saxofóne zvláda hravo aj alt saxofón a klarinet, skomponoval a zaranžoval sedem vlastných skladieb a dve tradičné skladby klezmerovej hudby.
Logická dramaturgia albumu pôsobí veľmi presvedčivo, album sa krásne počúva ako organická suita. Jednotlivé skladby za sebou prirodzene plynú, od úvodnej, jemne orientálne mystickej „Zrodenie Chelmu“, cez vtipné, spievané „ Zrnká“, energickú tému „Ko-Ka“ (venovanú manželke a možno vzdialene aj Charliemu Parkerovi – KoKo ?), spievané „Rande“, (vďaka za autenticky znejúce texty Zuzany Očenášovej Vasičákovej), nasledované klezmer tradicionálom „Her nor, du schejn mejdele“, krátkym a sugestívnym „Sprievodom bláznov“, ďaľšími jazzovými témami „H Stein C“ a „Gronam“, skvelo zakončené ako bodka nad i druhým klezmertradicionálom „Zweilach“, duom klarinetu a trombónu.
Výborne postavená kapela s tromi dychmi (Erik Rothenstein – klarinet, alt a barytón saxofón, Martin Ďurdina – trúbka, Michal Motýľ – trombón: toto trio znie niekedy až veľkokapelovo !), perfektná rytmika: Štefan Bartuš – kontrabas, Dušan Novakov – bicie nástroje a všetko vyplňujúci Ľuboš Šrámek za elektrickým klavírom, jeden výkon lepší ako druhý. Nad moderne znejúcou rytmikou sa pohybujú nápadité jazzové sóla a všetko akoby bolo pretkávané jemným klezmerovským pradivom, ktoré sa raz prejaví orientálne znejúcou melodikou, raz nepravidelným rytmom, raz sugestívnou inštrumentáciou alebo pôvabným a presvedčivým spevom Mirky Záhumenskej.
Album obdivuhodne zmastroval zvukový mág Joe Tarantino a musím dodať, že tak dobre ako hudba pôsobí aj obal a booklet CD s kresbami Kariny Rothenstein Kolčákovej, v grafickej úprave Silvie Žoltickej. Do budúcnosti si možno len zaželať, aby tak dobre dopadli všetky umelecké projekty, ktoré okrem iného podporilo aj Ministerstvo kultúry. Rozhodne minimálne CD mesiaca!”
Zdroj: skjazz.sk